Programma 2024
De leergang Kindertandheelkunde bestaat uit 7 modules en die worden gedoceerd door gerenommeerde sprekers/docenten met allemaal hun eigen specialisme en kennisgebied.
Nieuwsgierig geworden naar het programma? Hieronder vind je het gehele programma van 2024.
Locatie: Nijkerk
Docent: Bernadet Spaan; tandarts-pedodontoloog
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
De tandheelkundige behandeling van kinderen is een heel breed begrip. Tijdens deze dag leer je meer over de ‘ins and outs’ op het gebied van de tandheelkundige behandeling van kinderen. Welke behandelingen zijn passend bij welke fase van de gebitsontwikkeling, hoe stel je een behandelplan op, maar ook hoe om te gaan met een angstig kind, die bijvoorbeeld extreme naaldenangst heeft?
Bij kinderen wordt angst in de tandartspraktijk vooral ingegeven door onvoorspelbare behandelcontext. Als kinderen beter begrijpen wat zij kunnen verwachten, groeit hun vertrouwen en wordt hun angst minder. De inzet van pictogrammen, afleiding en de juiste keuze van woorden kunnen daarbij helpend zijn. Ook gaan we aan de slag met casuïstiek en leren jullie om te werken met een naaldenangst protocol. Na afloop heb je meer kennis ten aanzien van de tandheelkundige behandeling van kinderen.
Docent: Corine Blaauw; klinisch psycholoog en psychotherapeut kind & jeugd
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Kinderpsychologie
Als tandarts of mondhygiënist zie je veel verschillende kinderen. Hoe creëer je een behandelsetting waarin kinderen zich op hun gemak voelen? Hoe sluit je aan bij wat ze nodig hebben? Hoe motiveer je kinderen om mee te werken aan een behandeling?
Deze dag richt zich op de basisbehoeften van een kind. Je ontvangt praktische tips in de afstemming met kinderen, jongeren en hun ouders en in het omgaan met moeilijke situaties. Uiteenlopende leeftijdsfases komen aan de orde: van het temperament van het jonge kind tot aan de identiteitsvorming van de adolescent. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan kinderen die een andersoortige ontwikkeling doormaken (zoals autisme, ADHD of een vertraagde ontwikkeling). Theorie en praktijk zullen worden afgewisseld. Gedurende de dag is er ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek.
Docent: Cyriëlle Jongkind; tandarts-pedodontoloog
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Jochem is 5 jaar. Je kent Jochem al vanaf de doorbraak van zijn eerste tandje, want dat is immers het moment waarop we heden ten dage het liefst onze patiëntjes voor de eerste keer zien. Al jaren zend je informatie richting ouders betreffende eet- en drinkgewoonten en probeer je ze te motiveren tot ‘goed’ poetsen. Maar toch, je ziet het misgaan. Ondanks verwoede pogingen van het hele mondzorgteam krijgt Jochem gaatjes. Is een preventieve benadering dan wel minimaal-invasief behandelen het meest juiste, of zou het niet toch beter zijn om de gaatjes gewoon te vullen?
In de KIMO klinische praktijkrichtlijn ‘Mondzorg voor Jeugdigen preventie en behandeling van cariës’ (2020) wordt, naast preventie, ook de curatieve behandeling besproken. Deze cursusdag zal dan ook in het teken staan van het behandelen van het gebit bij kinderen.
Als je gaat restaureren, welke materialen kun je dan het beste gebruiken (composiet, compomeer of glasionomeer). En stel Jochem blijkt toch niet coöperatief in de behandelstoel, is dan het plaatsen van een roestvrijstalen kroon misschien een betere optie?
Docent: Bernadet Spaan; tandarts-pedodontoloog en Cyriëlle Jongkind; tandarts-pedodontoloog
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Dagdeel Gebitsstoornissen
Er bestaan verschillende aangeboren afwijkingen aan het gebit. Deze aangeboren afwijkingen vragen om een speciale behandelplanning en behandeling. Tijdens deze leergang leer je meer over de rol die je daarin als tandarts kan hebben. Er wordt stilgestaan bij verschillende aangeboren gebitsafwijkingen zoals: ameolgenesis imperfecta, schisis, hypodontie en ectodermale dysplasie.
De behandeling vraagt vaak om een multidisciplinaire aanpak. Het is fijn om als tandarts meer kennis te hebben over de tandheelkundige levenslijn die een kind met een gebitsstoornis doorloopt.
Dagdeel Kaasmolaren
Na het ochtendprogramma, waarbij je heel breed alle kennis van gebitsstoornissen tot je hebt kunnen laten komen, gaan we in de middag ons wat toespitsen op de welbekende ‘kaasmolaren’. Wat zijn kaasmolaren en hoe ontstaan ze eigenlijk? Welke behandelmethoden zijn er, welke kies je en welke is het beste?
Verschillende materialen voor de behandeling van kaasmolaren zullen tijdens deze dag aan de orde komen. Aan de hand van casuïstiek zullen tips and trucs in het behandelen van kaasmolaren besproken worden.
Docent: Hanneke Valk en Cyriëlle Jongkind; tandarts-pedodontoloog
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Cariës en de rol van micro-organismen
Cariës is een multifactoriële aandoening, waarin bacteriën een belangrijke rol spelen. De hoeveelheid Streptococcen mutans in speeksel geven een indicatie voor het risico op de ontwikkeling van cariës bij kinderen. Daarnaast worden veel onderzoeken gedaan naar de complexe samenstelling van de orale biofilm en de rol van het microbioom bij orale ziektes.
Tijdens dit onderdeel zal de rol van bacteriën in het cariësproces worden behandeld volgens de nieuwste inzichten. Ook wordt ingegaan op welke gedragsveranderingen en antibacteriële middelen invloed hebben op de samenstelling van de bacteriën in de mond.
Minimaal invasieve kindertandheelkunde
In de KIMO klinische praktijkrichtlijn ‘Mondzorg voor Jeugdigen preventie en behandeling van cariës’ (2020) wordt, naast de curatieve behandeling van cariës, ook de preventieve behandeling besproken. Want is curatief behandelen wel altijd nodig? Wanneer bijvoorbeeld wel, wanneer niet? Als ik de caviteit(en) nou niet restaureer, hoe voorkom ik neglect (al dan niet supervised)?
We kennen in Nederland meerdere preventieve programma’s en de termen NOCTP, NRCT, ART heb je vast wel eens voorbij zien komen. Wat betekenen ze en hoe werkt het precies?
En ook het gebruik van zilverdiaminefluoride (SDF) is je vast niet ontgaan. Wat is het en is het alleen geschikt voor kinderen of kan het ook toegepast worden bij ouderen (geriatrie)? Behandeling van cariës met zilverbestanddelen bestaat al sinds de jaren ’20 vorige eeuw. Toch wordt het heden ten dage in Nederland nog weinig gebruikt, terwijl SDF gezien kan worden als een alternatief in cariësmanagement op een mimimaal invasieve manier. Ook kan SDF gebruikt worden als desensitizer.
Docent: Marije Greven; Logopedist en Cyriëlle Jongkind; tandarts-pedodontoloog
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Afwijkende mondgewoonten wat zijn dat?
Aan een kind kan je al snel zien of er sprake kan zijn van afwijkende mondgewoonten. Maar waar kan je dat dan aan zien? Waar moet je alert op zijn? En waarom zijn afwijkende mondgewoonten niet gezond? Marije neemt je graag mee in de wereld van de logopedist en de samenwerking met tandartsen en mondhygiënisten. Want wat zijn afwijkende mondgewoonten nu eigenlijk? Hoe kan je ze signaleren en hoe zet je tips en adviezen preventief in om ouders bewust te maken van die afwijkende mondgewoonten en dit te stoppen? Wanneer verwijs je door naar een logopedist? De ervaring leert: hoe eerder de afwijkende mondgewoonten stoppen hoe beter het is voor het kindergebit.
Interceptieve orthodontie & traumatologie in het kindergebit
Na alle logopedische inzichten en oefeningen die je in de ochtend tot je hebt laten komen, gaan we in de middag kijken welke behandelmogelijkheden er nog meer zijn. Schoenmaker blijf bij je leest. Natuurlijk gaan we niet op de stoel van de orthodontist zitten. Maar soms kun je een eenvoudige kruisbeet met een kleine interventie al wel oplossen. Interceptieve orthodontie is een vroege orthodontische handeling, waardoor een toekomstige orthodontische behandeling (mogelijk) korter is of zelfs misschien wel helemaal niet nodig is.
Tring, tring, de telefoon gaat en de balie assistent komt met spoed je behandelkamer in gerend. Lisa is gevallen en er is een tand uit. Wat nu? Even weer terug naar de basis. Wat zijn ook alweer de richtlijnen omtrent trauma’s? Welke trauma’s zijn er en welke behandeling kiezen we?
Docent: Fenno Moes; Communicatiedeskundige
Locatie: Nijkerk
Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur
Regelmatig hoor ik in praktijken: “Die kinderen zijn niet het probleem, het zijn die ouders waar ik knettergek van word’. In de module ‘Lieve kinderen stoute ouders’, gaan we kijken hoe we effectiever kunnen omgaan met ouders.
Wat kunnen we voor, tijdens of na de behandeling doen of zeggen om de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? En… dat dan met zo min mogelijk irritatie.
We gaan kijken wat de achtergrond van het lastige gedrag van de ouders is; Waarom doen ze zo? Maar ook; wat roept mijn gedrag op bij de ouders?
Dit alles wordt gegeven op een interactieve manier, met simulaties van de trainer als vervelende vader/moeder en een gezonde dosis humor, onderbouwd met serieuze theorie.
Inschrijven
Wil jij ook graag deelnemen aan deze leergang?
Schrijf je dan middels onderstaande button in!